پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

خوبی ها از بدی ها بیشتر است؟

یکی از متفکرین روشنفکر دینی گفته بود من تاریخ را بررسی کردم و الان دنیا را ارزیابی کردم بنظر می رسد بدی ها از خوبی ها بیشتر است.

من در باره این نکته تامل کردم و به این نتیجه رسیدم که همیشه خوبی ها از بدی ها افزون ترند .

ما اگر به جریان زندگی مردم توجه کنیم می بینیم اکثر مردم نظم زندگی را می فهمند و می شناسند و خود را با زندگی تطبیق می دهند.

اولین نظم هستی تابش نور و گرمای  خورشید است پیدایش روز از گردش زمین در برابر خورشید است خداوند می فرماید من این طور قرار دادم.

ان فی خلق السموات والارض واختلاف الیل و النهار لآیات لاوالالباب.................

الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم یتفکرون فی خلق السموات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلا 

خدا می فرماید ما روز را برای کارکردن و فعالیت قرار دادیم و شب را برای استراحت و آرامش قرار دادیم.اغلب مردم اکثریت جمعیت روی زمین روزها به دنبال رزق و روزی می روند و شب ها به استراحت می پردازند. این یعنی قبول نظم عالم و پذیرش  نظام خلقت الهی.

بالای نود درصد زنان و مردان عالم جنسیت خویش را قبول می کنند و ازدواج می کنند و صاحب فرزند میشوند این یعنی پذیرش نظام خلقت الهی .

اکثریت جمعیت عالم در روابط باهم صادق اند و دروغ نمی گویند و دروغ نمی پذرند . نفوذ حداقلی دروغ هم به خاطر آبروی راستگویی و اعتماد گذاری راست است .

اکثریت مردم جهان همدیگر را دوست دارند و به هم رحم می کنند این شرف باعث شده است که روابط انسانی یک ارزش و نماد شده است .

وقتی مردم به فطرت خویش گرایش می کنند شیاطین فعال شده و مانع میشوند ماجراجویی کرده و به توهم ها و جور ها دامن می زنند .

به نظر من وقتی امرای بعضی  کشور های خاورمیانه به این نتیجه رسدند که به جای جنگ و جدال چه خوب است فعالیت آبادانی کنیم و از جنگ و نا امنی پرهیز کنیم.

نمونه همداستانی قطر امارات عربستان سعودی د ایجاد امنیت در خاور میانه و ساختن شهرهای امن و پر فعالیت اقتصادی و آباد شدن خاورمیانه سرمایه داران بزرگ باهم طرحی را ریختند تا آتش ناایمنی فلسطین را دامن زنند غافل هستند که مردم دوباره راه جدیدی برای بازگشت به فطرت خویش پیدا خواهند کرد.

نظام های فاسد و عمله استعمار هم با آگاهی مردم رسوا شده و سقوط خواهند کرد به شرطی که مردم تلاش کنند در هیچ زمینه ئای ظلم نکنند .

الان اکثریت مردم آمریکا نباید به شخصی مثل ترامپ رای دهند و خود را دچار فتنه کنند زیرا اصحاب حق و اصحاب وجدان در همه دنیا بیدارند و آنان را سر جای خویش می نشانند .

اصل انسان است فطرت پاک انسان است وجدان و حیای باطنی انسان است جاءالحق و ذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا صدق الله العلی العظیم.




درباره زیبایی

معمولا مفاهیم  دوگونه هستند مفاهیم واقعی یعنی مفاهیمی که برای موجودات خارج ازتن و خارج از ذهن اعتبار شده اند مثل همه اسم های ذات.

ولی گاهی مفاهیم برای وجود های ذهنی و وجود های معنایی و معنوی اعتبار می شوند مثل مفهوم بد و خوب و مفاهیم مطلق مثل شخصیت پردازی های مثالی  که توسط شعرا درک و تعرریف می شوند.

زیبایی مفهوم دوگانه ای است هم مفهوم سابجکتیو و ذهن بیننده است هم مفهوم ابجکتیو و وحود خارجی و وجود عینی است.

عبارت بسیار جالبی که گفتند . گاهی زیبایی دیده میشود یعنی با حس بینایی انسان وگاهی زیبایی با قوه تخیل تشخیص داده می شود و گاهی زیبایی درک میشود با مرکز تعقل  انسان که در قرآن قلب گفته میشود.

در روز عاشورا حضرت زینب (س) در مجلس یزید گفت من امروز در کربلا جز زیبایی چیزی ندیدم. خودتان تصور کنید چگونه تمام آن سبعیت ها و بی رحمی ها را زیبا دیده است چون منشا تمام فداکاری ها و تجلی عشق اصحاب امام حسین (ع) و تجلی ادب و کمال ابوالفضل العباس بوده است.

زیبایی های مادی را خودتان داوری کنید. زیبایی پدر و  مادر و روابط انسانی و روابط عادلانه اجتماعی  همه آدم ها باهم نیز داستان شگفتی دارند.

زشتی ظلم و زیبایی عدالت هم ماجرای واضح کسی که ذره ای از انسانیت بو برده است .

امروز در دنیا همه وجدان های آگاه به خیابان ها آمدند و حمایت خود را از مظلومین مورد تجاوز مخصوصا خانواده های غیر نظامی در جنگ ها اعلان کردند.


رابطه عواطف و هیجان ها- باقلب

شور و هیجان - جوش و خروش - اضطراب و تلاطم -غضب و غلیان -متضاد آرامش -

مرکز عواطف قلب است . شناخت و تزکیه قلب بسیار اهمیت دارد .

ایمان و کفر نیز در قلب است .


undefined

آگاهی در باره قلب

پیش از طرح مطالبی بهتر است بگویم مفاهیم دونوع هستند اول مفاهیم عادی که اسم است و فعل و حرف - قید است و صفت و موصوف .....

دوم مفاهیم اصطلاحی - زمانی که ما نتوانستیم مفهوم جدیدی خلق کنیم یکی از مفاهیم عادی را برای توضیح معانی خاص بکار می بریم و توضیح میدهیم این مفهوم به معنی عادی نیست بلکه ما اصطلاح می کنیم با این مشخصات روشن و ......

اصطلاحات زیادند اصطلاح علمی - اصطلاح فلسفی - اصطلاح قانونی - اصطلاح پزشکی - اصطلاح ریاضی - اصطلاح ادبی - اصطلاح عرفانی  -  اصطلاح تاریخی- اصطلاح اقتصادی -اصطلاح بازرگانی - اصطلاح هنری -اصطلاح فیلم -اصطلاح دینی -اصطلاح شعری -و..........

قلب اسم عضوی در بدن موجودات زنده مثل پرندگان و پستانداران است.کارکرد پمپاژخون به بافت ها و دریافت خون از بافتهادارد.

گاهی قلب به معنی مرکز چیزی گویند مثل به قلب لشگر و سپاه وارد شد.

انسان در وجودش مرکزی دارد که آگاهی از خویش دارد مرکزی تصوری است که ذهن نام دارد ( در عربی  صدر گویند ) که محل صدور مفاهیم است.

گاهی قلب به معنی درون انسان است قلب به جای ذهن بکار می رود.

گاهی انسان به کسی می گوید تو در قلب من هستی . یعنی در درون من جای داری.

گاهی می گویند انسان مغز دارد که مرکز تفکرات است مرکز حافظه است .گاهی می گویند انسان قلب دارد که مرکز احساسات است.

احساسات شامل ترس - غم - حرص -طمع - خواستن - تعجب -خشم - کینه - فریب -خواری -یاس - امیدواری - پاکی - ایمان و ......

همه احساسات ما هم مانند همه افکار و آگاهی های ما مغز ما است .

قدرت شناخت انسان به کمک حواس پنج گانه بینایی ( چشم ) شنوایی ( گوش )لامسه ( پوست ) ذائقه ( سطح زبان ) و شامه (بینی )است.

ساز و کار پروسه شناخت در انسان از پیچیدگیهایی برخوردار است که همه نمی توانند به مراحل شناخت توجه کنند.

انگیزه شناخت یا تشنگی شناخت یک احساس است . آب کم جو تشنگی آور بدست   -  تا بجوشد آب از بالا و پست

قلب انسان درون او است مخصوصا انسان های درونگرا بسیار احساساتی هستند.

قلب مرکز تعقل است عقل ورزیدن یعنی در شناخت ها همه جانبه دیدن - اول و آخر را دیدن 

آقای جزایری رحمت الله گفته است قلب در انسان کم کم رشد می کند و مومنین قلب های قوی دارند ایمان قوی دارند ولی کافران مثل اینک قلب ندارند.

در قرآن آیه ای هستی سوره ق میفرماید : ان فی ذالک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع

در آیات ذکر و یاد آوری است برای کسی که قلب دارد

افلم یسیروا فی الارض فتکون لهم قلوب یعقلون بها او اذان یسمعون بها 

فانها لا تعمی الابصار ولکن تعمی القلوب التی فی الصدور

در زمین سیر کنید با قلب هایتان تعقل کنید با درک هایتان صدای تاریخ را بشنوید ندای پیامبران را بشنوید.

ظاهرا چشم دارید و چشم هایتان می بیند بصیرت داشته باشید آیا قلب هایتان کور شده اند.

قلب هایی که در صدر ها و سینه ها و سرها هستند. 






داوری درباره یک اظهارنظر

شخصی به مردم گفته است شما که هزینه زیادی مصرف می کنید وهیئت داری می کنید بعد سخنران در آخر جلسه دعا می کند خدایا مریض ها را شفا بده !

بروید و همین هزینه ها را درمانگاه بسازید و به مریض ها کمک کنید!

به نظر من هدف از تشکیل جلسات و تشکیل اجتماعات مردمی فقط دعا برای شفای مریض ها نیست.

هدف این است که مردم با هم در تماس باشند و با هم گفتگو کنند و استدلال همدیگر را بشنوند.وبه نیاز های هم رسیدگی کنند.

یکی از خواص رفتن به مسجد و نمازخواندن رسیدگی به امور اجتماعی است.

در ایران افرادی که کمتر رفت و آمد با دیگران دارند بیشتر مشگلات دارند.

اصلا خدا اجتماع را تشکیل داده تا همه انسانها باهم رشد کنند.

دوستم می گفت در زمان قدیم به روستایی رفت و آمد داشتم که اکثریت ساکنانش از کودک و بزرگ بیسواد بودند ولی چند نفر تحصیل کرده داشتن که بیشتر فکرشان این بود به شهرهای بزرگ بروند تا بتوانند تحصیلات عالیه داشته  باشند من به آنها می گفتم تلاش کنید تا روستای خود را از بیسوادی نجات دهید!

انسان باید بداند اصل این است از خود خواهی دور شود نه اینکه مدارک تحصیلی کسب کند.


زندگی ایمن - خانه امن

توجه به زندگی انسان در طول تاریخ و عرض جغرافیا نشان میدهد که آدمی ابتدا در روی درختان می زیست کم کم پیش آمدهای محیطی و اکولوژی سبب شد به سطح زمین هبوط کند و درگیر با حیوانات وحشی آرامش را از او در ربود .

آدمی می دید حیوانات از غفلت او سود برده شب ها به او حمله می کنندبه فکر افتاد چاره ای تدبیر کند بعد از کشف آتش او دریافت اگر آتش را اطراف خویش قرار دهد حیوانات وحشی به او تعرض نمی کنند.

ضرورت زندگی کشاورزی باعث شد از کوچ های فصلی صرفنظر کند و برای خویش خانه امن سازد .

ترس از حیوانات وحشی و حشرات موذی سبب شد او هر روز در ایمنی خانه تلاش کند درب و دیوار بسازد.او مدت ها در غار ها زندگی کرده بود و توجه به ضررها و فوایدزندگی در غار سبب شد برای خانه اش حریم قرار دهد و آدمیان تصمیم گرفتند خانه هایشان را کنار هم قراردهند و در زندگی برای  ایمنی بیشتربه هم کمک کنند.

خلاصه خانه ها و کوچه ها ومحیط شهری پدید آمد.اما باز هم انسان در معرض خطرات بود .چون خانه ها را با خشت می ساختند تخم حشرات در خاک موجود بود در شرایط مساعد و فضای نمناک عقرب و هزار پا و .....به او آسیب می رساند.وقتی خشت هارا در آتش قرار دادند و پختند و آجر بوجود آمد دیگر از حشرات هم نجات پیدا کرد.

اما او باز باید برای زندگی ایمن چیزهای زیادی می آموخت.باید محیطش را تمیز نگه می داشت وگرنه موش و .....شرکای بدی در زیست اش بودند.

الان هم در زندگی شهری شاهدیم که کنار زباله ها گربه ها حضور دارند.

خلاصه ماجرای سرگذشت انسان این بود که او اول برای ایمنی به خانه ها و غارها پناه برد بعد فهمید نباید خود را از محیط پرنشاط طبیعت و هوای خوب دور کند.

ماجرای تقوی و دوری از خطرات و عوامل تحریک به گناه انسان ها نیز همین بود او اول خود را از خطرات فراوان محیط دور نگه داشت و خویش را محصور در محیط های بسته کرد اما کم کم با بسط آگاهی و شناخت محیط و ساز و کار زندگی حیوانات وحشی و حشرات موذی خانه امن و فضای ایمن ایجاد کرد.

دقت کنیم ما برخوردمان با بچه ها این است که آنان را از همه چیز پرهیز داده و می ترسانیم تا او بزرگ شود و خطرات را بشناسد .

اما با بزرگ ها نمی توانیم برخوردی مانند بچه ها داشته باشیم باید به آنها یاد دهیم که چگونه از خطرات دوری کنند یا با آنها برخورد کنند.

تقوی این است که از هرچه سبب پی آمدهای نامطلوب و نا هنجار است پرهیز کنیم .

مجموعه هنجارها و قوانین مدنی و ابتکارهای پیش گیری در زندگی اجتماعی که سبب زندگی ایمن و سلامت اخلاق جامعه است . تجربه ها و برنامه های فطری و رفتارهای مشترک اجتماعی دین بشری و انسانی است.

اگر بزرگان ما را راهنمایی می کنند باید چیزی بیشتر از فواید زندگی ایمن جمعی و خانه امن عاطفی باشد.

شما خودتان می توانید تکلیف مواردی مثل حجاب را تشخیص دهید. چون در محیط های سلامت و درونی با محیط های ناشناخته و بیرونی قاعده متفاوتی دارند.


سید مرتضی جزایری

علامه سید مرتضی جزایری دوموضوع را توجه ویژه ای داشت یکی معجزه را قبول نداشت و می گفت معجزه برای هیچ دینی فایده نداشت مثال حضرت موسی  (ع) می گفت بنی اسرائیل هیچ بهره ای از مار شدن عصای موسی نبرد و تمام کسانی که با دیدن اژدهای عصای موسی ایمان آورده بودند بعدا با گوساله سامری ایمان خویش را از دست دادند.

در مورد معجزات حضرت عیسی (ع) مثل زنده شدن مردگان و شفا یافته گان نیز می گفت ایمان آورندگان از حواریون که برتر نبودند.حتی حواریون عیسی نیز خیانت کردند و عیسی را به سربازان حکومت روم لو دادند.

در مورد پیامبر اسلام هم معجزه ای قائل نبود .و می گفت اصلا هر کسی معجزه ای کرد دلیل نمی شود حرفش درست باشد .

او می گفت الان در کشور هند و چین و ......ادیان دیگر افراد زیادی کرامت می کنند ولی یک مشت حرف مفت می زنند .نمی شودبه خاطر کار عجیب او  آن حرف ها را پذیرفت .

در ترجمه آیات نیز والشمس و ضحیها را می گفت صحیح نیست بگوییم قسم به خورشید (معنی ندارد خدا به خورشید قسم بخورد )

دوم اینکه علامه جزایری می گفت دفاع از دین معنی ندارد . می گفت شاید کتب و استدلالات  علمای کلام در قدیم فایده داشت ولی امروزعلم کلام  اصلا قابل قبول نیست ما بیا ییم از خدا دفاع کنیم از وجود خدا دفاع کنیم از نبوت دفاع کنیم  پیامبران و خدا نیازی به دفاع ما از خود ندارند .

فطرت انسان آیینه تمام نمای دین بوده و هست.و تمام مطالبی که خداوند درباره خوبی ها و بدی ها گفته است از فطرت انسان قابل کشف است .


او می گفت برخی از روشنفکران دینی نیز روش دفاع از دین را به هر قیمتی انتخاب نموده اند.

اصلا دین احتیاج ندارد ما از آن دفاع کنیم. دین همان فطرت ماست .

همه انسان ها در شرق و غرب عالم دارای فطرت مساوی و الهی هستند.ایشان می گفت اینکه ما بگوییم کافر نجس است اشتباه است انسان بما هو انسان پاک است.

این حرف بچه گانه ای بیش نیست .



روز قیامت

یوم القیامه چه روزی است.

روزی که هر کس به تنهایی برخواسته و بر پای خویش می ایستد.

مال و ثروت و مقام و درجه و لباس و نسبت فامیلی با هیچکس مهم نیست .

نتیجه اعمال و رفتارهایش در دنیا برای او توشه ای میشود .برای آخرت

اگر رفتارهای خوبی داشته است ثقلت موازینه و اگر گناهکار بوده است خفت موازینه.

عالمی در خواب از دوستش که در عالم برزخ بود  پرسیدند آنجا چه خبر است .در آنجا چیست؟گفت هیچ خبری نیست گفت آتش و ... نیست؟ گفت نه هر چه افراد از دنیا می آورد همان است.یا آتش و بیماری و عذاب است یا سلامتی و بهشت برین است.

از همه مهمتر حق الناس است .اذیت مردم - غیبت مردم - کار مردم را انجام ندادن - گرانفروشی -سرقت -کم فروشی - دروغ در معامله - فریب در معامله-