پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

داستان آدم و ملئکه

در داستان روزی که خداوند در این دنیا بشر را خلق کرده بود و بشر مشغول چریدن و دریدن بودند

خداوند به ملئکه گفت می خواهم از این بشر آدم  قرار دهم آنها گفتن این موجودات فسادو خونریزی میکنند

خداوند فرمود من چیزی را می دانم که شما نمی دانید

خداوند علم اسماء را به بشر داد و او آدم شد سپس آن علم را به ملئکه داد

از ملئکه خواست اسم آدم را بگویند آنها گفتند ما نمی توانیم نامی را که شما به ما نگفتید خود کشف کنیم

قال یا آدم انبئهم باسمائهم

فلما انباهم باسمائهم    -  زمانی که آدم نام های ملئکه را به آنها گفت 

خداوند رو  به ملئکه   فرمود .  دیدید؟

 الم اقل لکم انی اعلم غیب السموات والارض و اعلم ماتبدون وماکنتم تکتمون

از داستان فوق که در سوره بقره گزارش شده است می توان فهمید 

ملئکه مانند کامپیوتر فقط قدرت فراگیری دارند ولی انسان ها قدرت کشف ناشناخته ها را دارند

به اذن الهی

برتری ملئکه بر انسان تقدم خلقت آنان است

انسان ها در بدو خلقت دارای   قوه جذب (شهویه)    قوه دفاع ( غضبیه )قوه فکر و خیال ( وهمیه)

بودند سپس پس سالها حضور در هستی خداوند به آنها قوه عقل  عطا فرمود

بشر های اولیه  فقط چشم و گوش داشتند اما

آدم دارای قلب و بصیرت گشت و فواد نیروی توجه انسان بر آیات هستی می باشد



تفکیک شناسایی ها -اسم و علم -صفت و ادبیات

در مفاهیم و کلمات  دقت کنیم آنها سازندگان علم و ادب و فلسفه و خبر وهنر و گزارش های مختلف هستند

با اهمیت ترین تقسیم ها مفاهیم اسمی و مفاهیم ادبی می باشند

مفاهیم اسمی شامل مفاهیم فعلی نیز می شوند سالها در باره مفاهیم و ساخته شدن آنها فکر کردم

کودک در آغاز یادگیری زبان چون بیشتر درگیر تصاویر و عواطف خویش است مفاهیم ادبی را می آموزد

یعنی کلمه ای را که بکار می برد بار عاطفی دارد و ناشی از توجه تصویری و چشمی خویش است

اشیاء را با عطف توجه به ایمنی و نسبت ملکی و شخصی می آموزد 

افراد را را نیز با توجه به نسبت فامیلی و ایمنی و حس خوشایند غریزی خویش گزینش می نماید

او شاید یک خاله حقیقی داشته باشد ولی به همه دوستان مامانش با صفت خاله نام گذاری می کند

یا شاید یک عموی حقیقی داشته باشد ولی با همه افراد معاشر مرد با نام عمو ارتباط دارد

حتی نام  مامان و بابا را به معنی فنی یاد نمی گیرد بلکه ارتباطات عاطفی و ایمنی و اجتماعی دارد

قبل سن مدرسه بسیار کلمه می آموزد و صحبت می کند ولی اسم حقیقی و دقیق را نمی داند

وقتی حروف را آموخت و با مفاهیم کلی و اعتباری آشنا شد کم کم به سمت یادگیری اسم ها می رود

آیا خدا که می فرماید و علم الآدم الاسماء کلها این تفکیک جاری است و از چه زمانی آغاز می شود

انسان با دو مفهوم درون و برون   یا ذهن و عین  مواجه است دقت کافی در این دو مفهوم 

ما را به سمت آموزش  اسماء سوق می دهداگر چه آغاز آن در بیست سالگی باشد

به همین خاطر علم فلسفه اهمیت دارد چون درباره ماهیت مفاهیم گفتگو می نماید

علم نتیجه توجه به اسماء است و فلسفه و ادبیات نتیجه توجه به صفات و... تعابیر و تفاسیر مااست

موجودات دارای دو ساحت می باشند ساحتی  در ذهن ما و ساحتی در خارج از ذهن مامی باشند

کشف قوانین خارج ازذهن ما و خارج از امیال و آرزوهای ما سنگ بنای علوم را می سازند

قدرت یادگیری ما و تلاش ذهنی ما بسیار در تفکیک شناسایی ها اهمیت دارد

کلیه علوم نظری و عملی و فلسفی و ادبی و دینی و ........... ثمره تلاش های ذهنی  و تجربی ما هستند

و زبان   بزرگترین درگاه  ورود علم  و فلسفه می باشد

اگرچه نیمکره های مغز ما هر دو نقش عمیقی دارند ولی ثمره علوم جدید ناشی از توجه به تفکیک شناسایی ها می باشند