پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

نوعی عدالت ؟

در بیمه های درمان اجتماعی یا بیمه های تکمیلی  شرایطی را قرار می دهند


چنانچه بیمه شده در مدت معین واجد آن شود به او سرویس می دهند 


مثلا شدت بیماری حدی باشد که به بستری در بیمارستان منجر شودونیاز به درمان عمل باشد


وزیر بهداشت آقای هاشمی برای حوزه درمان زحمت زیادی کشیده است 


و چنانچه کسی در بیمارستان دولتی بستری شود رایگان درمان می گردد


کسانی گفته اند مریض ما بیش از پنجاه میلیون تومان هزینه داشته است ولی مبلغ ناچیزی دادیم


سوال من این است که اگر در کشور بگویند  ما به نیاز های نیازمندان پاسخ مناسب می دهیم 


مثلا کسی که صد میلیون تومان هزینه درمان دارد مثل کسی که یک میلیون تومان هزینه دارد


کاملا پوشش داده می شود   آیا این عدالت است ؟


یا اینکه می گویند ما یارانه فقط به کسانی می دهیم که نیازمند هستند


هر که بامش بیش  برفش بیشتر ؟ آیا این عدالت است؟


درست است اگر ما جزء فقرا باشیم می گوییم عدالت است اما اگر مریض نباشیم


یا احتیاجات فوری و مبرم نداشته باشیم می گوییم سهم ما از نفت کشور چه می شود؟


اگر شخصی توان گرفتن دو همسر داشته باشد و آنها را مدیریت کند


و بچه های زیادی داشته باشد قدرت مدیریت و مسوولیت به او اجازه این سبک زندگی را می دهد


خلاصه بگوییم هرکس به اندازه نیاز هایش و توان و مسئوولیت پذیری خدمات بگیرد


آیا ثروت های عمومی مجاز است در اختیار این افراد بگیرد؟


در سفره ای غذا قرار می دهند فردی چند پرس مصرف می کند و دیگری چند قاشق ؟


چه شاخص هایی را باید در هنگام تقسیم ثروت های عمومی در نظر بگیریم


آیا بیت المال باید بصورت تساوی بین مردم  تقسیم شود


همان قدر که به ابوذر می دهیم باید به سلمان هم بدهیم ؟


یا اینکه باید نیاز سنجی شوند


باید از ثروت های عمومی برای کسانی که مرکب دارند جاده و خیابان بسازیم


اما سهم کسانی که زندگی ساده ای دارند از خدمات عمومی اندک است


احمدی نژاد از این شعار ها داد و مردم را دچار شبهه و اختلاف کرد


اما معلوم شددر نهایت همه به فکر جیب خویش بودند و رحیمی و بقایی معاونان او دستگیر شدند


خلاصه عدم تعریف صحیح عدالت اشخاص را دچار رفتارهای ناصحیح می نماید


باید در باره عدالت و عدالت اجتماعی بیشتر بنویسیم




عقل چیست؟

ما اگر چند دانش آموز را امتحان کنیم فرضا با سوال دو ضربدر دو چند می شود؟


یکی بگوید  حاصل چهار می شود و یکی بگوید شش و یکی بگوید بلد نیستم و یکی بگویدیادم نیست


در باره آنان چگونه داوری می کنیم؟


اگر شاخص ما علم ریاضیات باشد نفر اول درست گفته است


اگر شاخص ما صداقت اخلاقی آن ها مهم باشد نفر سوم و  نفر چهارم نیز درست گفتند


شاید نفر دوم بگوید شما دو گوسفند نر و ماده را در دو سال به من بدهید شش گوسفند تحویلتان می دهم


شاید دانش آموزی بگوید در منطق فازی جواب چیز دیگری است


ما  هندسه ریماند  و هندسه  لباچوفسکی داریم که با هندسه اقلیدسی نمی خواند


شرکتی آگهی استخدام حسابدار داده بود ده ها متقاضی آمده بودند درنهایت شخصی انتخاب شد


از او پرسیدم چی شد انتخاب شدی ؟ گفت در مصاحبه از شما چه سوالی شد


گفتم مدیر موسسه از من پرسید  دو ضربدر دو چند می شود ؟


به او گفتم  چهار می شود و نفس راحتی کشیدم که خدا را شکر چه سوال روتین و راحتی از من شد


و پیش بینی می کردم حتما من استخدام شوم  اما متاسفانه نشد!


فردی که در آزمون قبول شده بود به من گفت از من هم همین سوال را کرد


ولی من در جواب عددی  نگفتم  فقط جواب دادم  هر چی شما بفرمایید


حاصل ضرب دو ضربدر  دو  مساوی است با هرچه شما بفرمایید؟


به نظر شما معیار و شاخص  داوری و عقل افراد فوق را چگونه ارزیابی می کنید؟


در جامعه ما افرادی را دیدیم سوال هایشان را  از ثروتمندان می کنند نه از عالمان


چرا ؟ چون آنها می گویند اینان که به پول و پله ای رسیدند درست جواب سوال ها را بلدند


بعضی ها می گویند ما همه سوال هایمان را باید از آخوند و ملا کرد


چون آنها به همه اخبار زمینی و آسمانی از هر خشک وتری آ شنا هستند


به نظر شما بهترین ملاک عقل افراد چیست؟


آیا علوم دقیقه و تجربی ملاک اند یا علوم اعتباری و قراردادی؟


علوم ریاضی و فیزیک و  شیمی و ....................................


علوم اجتماعی  و فلسفه و منطق و .................................


علوم هنری و اسطوره ای و ............................................


علوم  ادبی  و شعر و ....................................................


آیا مرکز  تعقل انسان  نیمکره منطقی مغز است  یا نیمکره عاطفی آن


در دل جستجو کنیم  یا  در  دماغ


عقل نظری و عقل عملی


عقل فلسفی یا عقل اخلاقی


امانت داری

کسی می گفت برترین امانتدار خاک است 

وقتی در خاک دانه گندم بکاری و به او آب دهی  از آن گندم  بروید

اگر    دانه جو    بکاری  از آن جو     می روید

اگر هسته  میوه ای بکاری درخت آن میوه بوجود می آید


در عرف امانتداری یعنی همان امانت را صحیح و سالم تحویل دهی

اگر به شما شی ارزشمندی تحویل دهند همان را پس از مدتی بازگردانی ادای امانت است


اما اگر کسی به شما دو گوسفند تحویل دهد و شما به امانت از آنها نگه داری کنی 

چون  طبیعت آن ها  تکثیر می شوند پس از سالها شاید دو گوسفند پنجاه تا شوند

به نظر شما باید چند گوسفند به صاحب آن برگردانید؟


اگر خدا به ما استعدادی داد و در گذر زمان آن  استعداد را شکوفا کنیم 

هنگام تحویل امانت  ادای امانت کرده ایم؟


معرفت به حق  و تسلیم بودن به حق  چنانچه در فطرت ما باشند

و در مواجهه با زندگی  شکوفا شوند 


راه امانتداری  آن چیست ؟


برترین امانت چیست؟

کسی می گفت برترین امانتدار خاک است 

وقتی در خاک دانه گندم بکاری و به او آب دهی  از آن گندم  بروید

اگر    دانه جو    بکاری  از آن جو     می روید

اگر هسته  میوه ای بکاری درخت آن میوه بوجود می آید


در عرف امانتداری یعنی همان امانت را صحیح و سالم تحویل دهی

اگر به شما شی ارزشمندی تحویل دهند همان را پس از مدتی بازگردانی ادای امانت است


اما اگر کسی به شما دو گوسفند تحویل دهد وچند سال بعد از شما مطالبه کند باید زاد و ولد آنها را هم تحویل دهید

فطرت انسان امانت خداوند و برترین امانت به انسان است

انسان با سعی و تلاش شاهد شکوفایی آن می شود و خداوند شاکر آن

هسته شخصیت انسان فطرت و  تلاش برای شکوفایی و رشد آن است

امامان و بزرگانی چون لقمان ملکه سبا

نلسون ماندلا

گاتدی 

کریشنامورتی

توشیهیکو ایزوتسو

مولوی

علامه جعفری

دولابی

مصطفی چمران

مهدی بازرگان

سید محمود طالقانی

دکتر قریب

محمد مصدق

شهید مدرس

دکتر فاطمی

.................