پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

آیا هر روز انسان باید پیشرفت کند؟



بیشتر مردم اعم از جوان و میانسال و حتی سالخوردگان  عباراتی را تکرار می کنند که قابل تامل است


ما باید پیشرفت کنیم  - نباید در زندگی  در جا  بزنیم  - دو روز مان  نباید با هم مساوی باشد -هدف زندگی تکامل


و پیشرفت است  - باید مدارک و مدارج  تحصیلی جدید اخذ کنیم - باید هرسال به اثاث منزل چیزی اضافه کنیم



و .................................................


به نظر می رسد از نظر مسا ئل مادی توسعه و پیشرفت  درآمد و امکانات در صورت کسب مشروع مخالف نباشیم


به شرطی که در دامن مد  و مد بازی نیفتیم


ولی از نظر شخصیت روانی و اجتماعی  تلاش دائم برای تغییرات موقعیتی انسان در اجتماع


که امری اعتباری است قابل قبول همه نباشد.


 عده ای معتقدند ما فطرتی خدادادی داریم و آن را باید از روزمرگی ها دور بداریم و وجدان زنده و پاک صفحه


سفیدی است که مواظبت لازم دارد    و  بایستی از نظر اخلاقی دائم در مراقبه باشیم


اما اینکه همیشه با ذهن خویش دیگران را با خویش مقایسه کنیم و دنبال تعبیرات اجتماعی بدویم


نادرست است و به توهمات دامن می زند و آرامش زندگی را می گیرد


افرادی که به فطرت اعتقادی ندارند مسائل روانی را نیز نو به نو می خواهند


که دچار شکست های اجتماعی و بیماری های روانی و عصبی می شوند



ما بایستی از نظر فیزیولوژی و طبیعی ساختمان وجودی خویش را بشناسیم و خویش را


تسلیم قانون پزشکی و قانون خلقت قرار دهیم و از افراط و تفریط دوری کنیم


انسان به تجربه دریافته است که بایستی از چهار زندان رهایی یابد


اول زندان طبیعت است ( سیل و  زلزله و بیماری ها )


دوم زندان اجتماع است ( زیاده خواهی قدرت مداران و سلطه گران ) حتی بنام دین و تمدن


سوم زندان تاریخ است ( دچار چنگیز و  تیمور  و هیتلر و استالین و داعش و ..)


چهارم زندان خویش است ( خشم و نفرت خویش سلطه طلبی و قدرت طلبی و ..)


عارفان و  بشر دوستان و  گاندی ها و نلسون ماندلا ها


لقمان حکیم  و  بودا و...... و پیامبران عشق و دوستی از ابراهیم و عیسی و محمد ( ص )


کریشنا مورتی  و  محمد جعفر مصفا و دکتر محمد مصدق و..................



زوج حقیقی و زوج تصوری

عدد زوج از سالها قبل مورد توجه ذهن انسان بوده است


در قرآن آمده است که ما از زمین همه گیاهان را زوج بهیج (زیبا) آفریدیم


احتمالا منظور جفت ( نر و ماده ) و اشاره به دانه های گرده ها و لقاح گیاهان منظور است


زوج حقیقی موجودات را شامل می شود مانند  آسمان و زمین  - خورشید  و ماه  - روز وشب


اما زوج تصوری مانند تاریکی و روشنایی 


غلبه (غالب )   و  مغلوب  - ظاهر و باطن - دنیا و آخرت  - زنده  و مرده -


شاعر . مجنون - عالم . نادان - توانا . ناتوان -با قدرت . بی انرژی - باهیبت . ذلیل -


مفاهیم زوج تصوری روانشناسی


باعرضه . بی عرضه - حقیر  .  متشخص -  با کلاس  . عقب افتاده -دهاتی . شهری -


بدبخت  . پولدار -  نوکر  . آقا -  زیردست . رئیس -  پایین شهر . بالای شهر -


ام مل . فکلی -  قدیمی . جدید  - فاناتیک  . متمدن -  افغانی . اروپایی - خشن . راحت-


کودک . پورفسور - قراضه . شاسی بلند -  ترسو . دلاور - بخیل . دست دلواز -غیرت . بی غیرت -


در علم


الکترون . پروتون -  مثبت . منفی -  قرینه  یا تقارن


در جامعه شناسی


کارگر . سرمایه دار - زنان . مردان - جسمانی . روحانی - فقرا . اشراف -کارمندان . مدیران -



آقای مصفا می گوید مولوی گفته است احتما کن


یعنی از دو گانه نگری بپرهیز


غلامی داشت احول  یعنی همه چیز را دو تا می دید


اشاره به عادت  ذهن انسان ها به تفسیر و تعبیر همه رفتارها


مثلا فلانی خیلی با کلاس است و ما  عقب افتاده 


فلان بچه    پخمه است  و فلانی   تیز است


همه انسان ها گاهی صحیح رفتار می کنند گاهی شتابزده و بی منطق


اینکه ما بخواهیم با یک رفتار شخصی اورا متشخص یا بی عرضه بخوانیم اشتباه است


هر نقشی هزاران نقطه دارد نباید با چند نقطه او را پیش داوری و مجسم کنیم


بت سازی همین است یعنی با ذهن خویش و چند رفتار کسی اورا مجسم کنیم