پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

علامه اقبال لاهوری

نوشته شده در جمعه سی و یکم شهریور 1385 ساعت 20:37 شماره پست: 14

بنام خدا

 

زنقص تشنه لبی دان به عقل خویش مناز

 

دلت فریب گر ز جلوه سراب نخورد

                               اقبال لاهوری

 

دکتر عبدالکریم سروش

نوشته شده در جمعه سی و یکم شهریور 1385 ساعت 20:42 شماره پست: 15

بنام خدا

 

ترا چشیدم و شیرین تر از وفا بودی 

تو ای  عزیز که بودی مگر خدا   بودی؟

سراینده دکتر سروش       

 

ازخودبیگانگی چیست

 

اسماءچیست ؟


بسم الله الرحمن الرحیم

در سوره بقره قرآن مجید آمده است:

واذقال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه .قالو اتجعل فیها من یفسد فیهاویسفک الدماء

ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم مالاتعلمون

هنگامیکه خداوند به ملایکه فرمود می خواهم درکره زمین موجودجدیدی بنام آدم قراربدهم

ملایکه گفتند موجود(انسان) خلیفه (باقدرت اراده )فساد وخونریزی مینماید.ماتراتسبیح وتقدیس میکنیم

خداوند فرمود من چیزی را می دانم که شمانمی دانیدما درفارسی اسم داریم صفت داریم حرف داریم فعل داریم

فعل دارای زمان می باشد

حرف معنی ندارد

صفت توصیف اسم است

اسم دوگونه می باشد .اسمی که مانند کد فقط دلالت بر شئ واقعی دارد

اسم معنی که اعتبار ذهن می باشد.و برهرچیزی دلالت دارد

اسم بامعنی یعنی دلالت بررابطه ای دارد مانند پدر

مادر برادر خواهرهمسر دختر پسر فرزند عمو دایی خاله عمه ارباب رعیت

مولی بنده رئیس کارمند رهبر مرید امام ماموم معلم شاگرد

اسم هایی که برای درک نیازمند ذهن وتلاش ذهن می باشد برای موجوداتی که ذهن ندارند

قابل درک نیست

ذهن انسان میتواند مفهوم کلی بسازد ولی حیوان نمی تواند.به آزمایش زیرتوجه کنید

درکتاب شناخت به زبان ساده می نویسد میمونی موردآزمایش قرارگرفت دراتاقی بشکه آبی

قراردادندودرب ساده ای روی آن قراردادند میمون بایک بازتاب شرطی به سراغ بشکه می رفت

وازآن آب می نوشید بعدازمدتی اورادرقایقی قراردادند وبشکه راگوشه آن قراردادند .میمون با

اینکه درقایق درمحاصره آب بود ولی باز بوسیله سیستم شرطی برای خوردن آب به بشکه مراجعه

می نمود مغز او نتوانسته بود ازآب وخواص آن مفهوم کلی بسازد وآب را درهرصورت بشناسد

مغزانسان مفهوم سازی میکند و خود کشف خواص کرده وروابط را جستجو می نماید

بینش برتر از دانش (روشنی ذهن برتراز حافظه )

نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم شهریور 1385 ساعت 13:31 شماره پست: 9

 

دانش چیست ؟‌‌‌  بینش چیست ؟

شما اگرمنزل دوستی بخواهید بروید نیازمند آدرس می‌باشید

اگرآدرس اوراداشته باشید.(دانش )می توانیدنزداوبروید.شایداوراببینید

اگربینش داشته باشید.(درک عمیق وتجربه )قبلا بوسیله ای بااوهماهنگ می کنید

تااوراببینید شاید درآن زمانی که شماتمایل دارید اوآمادگی ندارد یاباکسی قراردارد

یا.......................................................................................

پس بینش نتیجه تجارب ماواندوخته تجارب دیگران است.

مثلا‌بعضی فکرمی کنند برای خریدن چیزی فقط به پول نیازدارند

اماتجربه نشان داده است که درابتیاع بایدموضوع خریدرابررسی کرد

قیمت هاراجویاشد کیفیت رادید امکان انصراف وعودت راسنجید یاامکان

انتقال وفروش آنرابررسی کرد............................................

پس انسان هم به دانش نیاز دارد هم به تجارب عملی

مثلا رانندگی یاشنا دانش مختصری می خواهد بیشتربایستی تمرین وتجربه داشت

ضرب المثلی است چیزی راکه پیردرخشت خام میبیند جوان درآینه نمی بیند؟

احتمالا پیربیش ازدانش بینش دارد

مثلا گفته میشود به جای اینکه علت پیدایش حوادث راجویا شویم علت بقاءودوام موجودات رابیابیم

درروانشناسی بسیاربینش فوق ثمرات مفیدی داشت .

مثلا انسانی بسیاراحساس کوچکی می کند یاترسواست یاخجالتی است یابی بازده است به جای اینکه

طبق نظر فرویدبه علت های ایجادمشکل رجوع کنیم وخودراازمسئله دورکنیم

علت های دوام مشکلات روانی رابیابیم .عبارتی است :

میگویند چوان می ترسدفرارمیکند عده ای گفتند چون فرارمی کند می ترسد

پس ضمن کسب دانستنیهای کاربردی  بایستی کسب بینش کرد

مانند آینه باشید درانعکاس دقیق به محض قطع ارتباط فراموشی تصویر

چند اصل مهم اجتماعی اخلاقی فرادینی

نوشته شده در جمعه بیست و چهارم شهریور 1385 ساعت 15:30 شماره پست: 10

بنام خدا

۱-احترام والدین (نیکی به پدرومادر)

۲-ادای امانت

۳- وفای به عهد

۴-دروغ نگفتن

خداوند بخشنده مهربان

نوشته شده در یکشنبه بیست و ششم شهریور 1385 ساعت 10:18 شماره پست: 11

گفته اند خداوند بزرگ هزارنام دارد .

ازهرکه سوال کنید بالاترین  نام خداوند چیست خواهد گفت رحمن و رحیمDescription: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

اینجانب از زاویه دیگر می خواهم بزرگترین فعل  خداوند منان رابگویم Description: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

بنظرم اینکه خداوند به ما قول داده که رحمت داشته باشد وهرگز ظلمی نکندبالاترین مقام است.Description: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

چندبار درقرآن کریم فرموده است:      کتب علی نفسه الرحمهDescription: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

یعنی خدا می فرمایدبرخودم فرض وواجب کردم که رحمن ورحیم باشم .Description: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

خداوندا مارا کمک کن تااین نکته رادریابیمDescription: http://blogfa.com/images/smileys/26.gif

 

حدیث امامان معصوم

نوشته شده در چهارشنبه بیست و نهم شهریور 1385 ساعت 6:22 شماره پست: 12

بنام خدا

من عرف نفسه  فقد  عرف ربه

کسی که خودراشناخت پروردگار خویش راخواهدشناخت

منظور از ( خود )  چیست ؟

آیا منظورازخود خلقت انسان است ؟

آیا منظور ویژگی خاص انسان است ؟ذهن ورابطه روح انسان با جسم است؟

میدانیم روح انسان امری غیرمادی می باشد.

چگونه وجودی غیرمادی با ارگانیزم ما ارتباط برقرار می نماید؟

یاباید روح نزول پیداکند .(تنزل المائکه والروح )

یاباید ذهن گسترش پیداکرده وتزکیه شود  (رب الشرح لی صدری ویسرلی امری )

ذهن ما بایستی سالم و تحت کنترل عقل باشد.

ضبط خیال وکنترل خیال فقط ازطریق شناخت وتمرین میسراست

ماه رمضان نزدیک است .آیا روزه گرفتن برای تزکیه ورشد ذهن نیست ؟

تغذیه سالم وخواب مناسب چه ارتباطی با ذهن فعال وشاداب دارد؟

قدر خویش رابشناسیم

نوشته شده در پنجشنبه سی ام شهریور 1385 ساعت 9:53 شماره پست: 13

بنام خدا

ازخودبیگانگی چیست؟

انسان اگر خودرا‌ ‌‌‌نشناسد ‌و قدرخویش رانداندخودش نیزبرای اوبیگانه است.

منظور ازشناختن اطلاعات شناسنامه ای نیست بلکه درک دقیق موقعیت واهمیت

وتوانایی ها‌خویش است

اگر کسی تمام شعرهای شاعری‌ راحفظ باشداو درباره‌شاعرمطالب مختلفی بداند

اما چون حال شاعررا حس نکند به اعماق شعرهای او پی نمی برد.

شخص دیگری شاید فقط بیتی ازاشعار شاعرنامبرده رابخواند بخاطر اشتراک احساس

دقیقا به عمق شعراوپی میبرد.

انسان فقط به شباهت های ظاهری نبایداکتفا کند شایدتنها موجودی که به ظاهرشبیه هم

هستنداماافرادآن گاهی ازمنهای بینهایت الی مثبت بینهایت ازهم دورند.انسان است.

افراد باید بالقوه باهم اشتراکاتی داشته باشند.تابتوانند باهم ارتباط بارورداشته باشند.

مثلی است میگویند یک شمع روشن میتواندهزاران شمع دیگر راروشن کند

آیا شمع روشن میتواندآهن را یا خاک راروشن کند؟

پس خودشناسی به معنی آن است که انسان واقعیت های وجود خویش رادرک کند

اوبایستی درک کندجانشین خدادرزمین است.خلیفه الهی است .

عالم مادی بواسطه انسان باعالم مجرد (بالا) درارتباط است .

خداونددرقرآن عالم غیب و عالم شهادت تقسیم بندی مینماید.

انسان باایمان به غیب ودرک غیب بواسطه ذهن خویش باهمه عالم درارتباط است

حال اگر انسان به مادیات اکتفا کند ودنیاراانتخاب کند.آیابه خویش ظلم نکرده است؟

درقرآن کریم بارها می فرماید شما وقتی ظلم کنید اول به خویش ظلم کرده اید

اگرما قدرواقعی خویش راندانیم طوری رفتارمی کنیم که به کمال نمی رسیم

درمعنی  (قدر ) کمی مکث می کنیم :

مامیدانیم نورآفتاب خیلی مفیداست یاهوای تمیز خیلی مفیداست یعنی قدردارند

اماظاهرا رایگان ومجانی اند وقیمت ندارند.مثلاکتاب قرآن بسیارباقدراست

اماانسان به قیمت هزارتومان میتواند تهیه کند.برعکس کتابی شایدمبتذل باشد

امابسیارگران بفروشند.چون قیمت براساس عرضه وتقاضاتعیین میشود

اما بسیارچیزهای گرانقدر که به فراموشی سپرده شده اند

اگرجوانی به ماهیت وقدر خویش توجه نکند اوبه بازار ( مد )به پردازد قطعازیان می نماید.

درپایان دوباره درخواست می کنم به معنی عمیق خودشناسی وازخودبیگانگی فکرکنیم

تادوباره مطلب راشرح کنیم.


تعلیم خداوندبه انسان

طرح چند سوال

نوشته شده در شنبه هجدهم شهریور 1385 ساعت 12:43 شماره پست: 7

بنام خدا

آیا به مفهوم  عدم   دقت کرده اید  اینجانب سالها ست تلاش می کنم عدم رادرذهن خویش

مجسم کنم اما نمی توانم ( حداکثر به ذهنم تاریکی وسیعی همراه خلا میآید )که به هرحال در

مکانی می باشد.

شما عدم را چگونه تصور می نمایید ؟

جالب است که درقرآن بارها تذکر می دهد که ما آفرینش جهان را ازعدم آغاز نمودیم

اگر ما فیزیک داشته باشیم ومتافیزیک .  مرز پیوند وارتباط آندو چیست

اگر روز را فیزیک فرض کنیم وشب رامتافیزیک

غروب .................................................سحر میتواند مرزآندوباشد

اگر بخواهیم نقطه ای را که خدا با جهان ارتباط دارد را تصور کنیم آن نقطه انسان است

انسان چون روح دارد وروح ازطریق ذهن با انسان درتماس است اثر روح دردستگاه شعور

ما یعنی مرکز احساس واندیشه ما (    مغز وسیستم عصبی ) می باشد که با خواب

تغذیه می شود .دقت کردید حیات انسان به خواب نیز وابسته است

انسان هم ماده دارد وهم روح   (نقطه پیوند هستی ونیستی )

اگر رابطه خدارا با هستی انسان کامل بدانیم  (آیا امام زمان نقطه پیوند هستی باخدانیست؟)

داستان تعلیم خداوند به انسان

نوشته شده در شنبه هجدهم شهریور 1385 ساعت 14:59 شماره پست: 8

بسم الله الرحمن الرحیم

در سوره بقره قرآن مجید آمده است:

واذقال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه .قالو اتجعل فیها من یفسد فیهاویسفک الدماء

ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم مالاتعلمون

هنگامیکه خداوند به ملایکه فرمود می خواهم درکره زمین موجودجدیدی بنام آدم قراربدهم

ملایکه گفتند موجود (انسان )خلیفه (باقدرت اراده )فساد وخونریزی مینماید.ماتراتسبیح وتقدیس میکنیم

خداوند فرمود من چیزی را می دانم که شمانمی دانید

(چون ملائکه موجودی مجرد وبدون اراده اند. وتجربه داشتن اراده و خوب بودن راندارند )

وعلم آدم السماء کلها ثم عرضهم علی الملائکه .............................................................

اگر فرض کنیم خداوند وموجوداتی غیرمادی هستند .

موجودات بسیاری نیز مادی هستند.

انسان مرز بین ماده ومجرد می باشند یعنی وجودی مادی دارد وارتباط باغیب ازطریق روح الهی دارد.

خداوند به انسان اسماءرایادداد  .اما ملئکه اسماءرانتوانستند یادبگیرند 

جهل چیست ؟

نوشته شده در جمعه دهم شهریور 1385 ساعت 5:48 شماره پست: 5

بنام خدا

جهل چیست ؟آیامعنی مفهوم جهل نادانی است؟دانایی چیست ؟فرق دانایی باآگاهی چیست ؟

  نکته ای که درتفکیک شناسایی ها کمک می کند این است که صفت دانایی برای غیرانسان نیز بکاربرده می شود.مثلا اژدهای(مار)حضرت موسی نمودنبرددانایی اصحاب فرعون وموسی میباشد.

یا مثلا می گویند رایانه دانا است یا باخبراست یا اطلاعات دارد حتی بهتر ازانسان پردازش میکندوسریعترجواب میدهد.

 دکتر توشیهیکو ایزوتسومحقق عالیقدر ژا پنی که به شانزده زبان آشنابود درمفهوم جهل تحقیق نموده است

 اومی گویددرادبیات عرب قبل ازاسلام مفهوم جهل دربرابر حلم بود

 یعنی جاهل به کسی گفته میشد که با اندک تحریکی به شدت عکس العمل نشان می داد.مثلا براحتی همه اموالش رامی بخشید.یاجنگ وکشتارمی کرد.

 اگر فیلم های قدیمی قبل از انقلاب رادیده باشید افرادی باشکل خاصی راجاهل محله می نامیدند 

واکثرا یا نوچه اند ویا نوچه دارند.تکبردارندواهل دعوا ومرافه می باشند

 بعبارت دیگر افرادی که عواطف بی نظمی دارند سریع اعتما د می کنند سریع تصمیم می گیرند سریع مایوس می شوند 

سریع به یقین می رسندسریع اظهارعشق می نمایند

 ذهن آنها تیره وهمه چیز را تعبیر وتفسیر می کنند.همیشه خود رابادیگران مقایسه میکنند.

طبق تعریف به افراد فوق جاهل گفته می شود شاید مدرک تحصیلی داشته باشند.

 درمورد آگاهی مطالب بسیاری میتوان گفت که البته با شعری شروع می کنم

 شاعر میگوید آن کس که نداند ونداند که نداند درجهل مرکب ابدالدهر بماند

 یعنی اول مرحله آگاهی آن است که کسی حد وحدود خویش را تشخیص داده قبول کند

درباره اندیشه وخیال

نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم شهریور 1385 ساعت 16:26 شماره پست: 6

بنا م خدا

دربررسی مسائل دوروش موجوداست

1_روش اول: بررسی علت پیدایش هرپدیده

2_روش دوم : علت بقاء ودوام هر پدیده

اگرعلت یخ بستن آب سرماباشد علت بقاء یخ نیز سرما است درصورت گرمای محیط یخ تبدیل به آب می شود

اگرعلت روشن شدن هردستگاه برقی فشار کلیدآست بقاء آن دراینست که ارتباط دستگاه ازبرق قطع نگردد

علت حیات موجودات هرچه باشد دوام حیات تغذیه ومحیط امن ومناسب می باشد.

اگر نیروی خیا ل وتصویرسازی انسان منشاء مادی ویا غیرمادی داشته باشد دوام خیالپردازی به انگیزش ماوابسته است

 

بنظر می رسد انگیزه ها دروجود انسان موجودند ولی سطح انگیزه وهدایت آن به آگاهی ودانش واهداف وآرزوهای مامربوط اند

محرک ها هرچه جذاب ترباشند انگیزش هابیشترمی شوند

محرک هاهرچه سهل الوصول ترباشند انگیزش ها بیشترند

محرک ها هرچه نقدتر باشند باانگیزه ترند (سیلی نقد به از حلوای نسیه )

محرک هاهرچه حاضر باشد درزمان حال باشند جذاب ترند

دراینجا داخل پرانتز کمی ازکارکرد شیطان درافزلیش انگیزه بوسیله دخالت درخیال ما اشاره می نمایم

شیطان نقطه ضعف های مارا می داند وهرچیزی راآرایش می نماید.اوفریبکاراست مثلا به آدم وحوا گفت چنانچه میوه ممنوعه رابخورید

به عمرابدی دست می یابید چون انسان کنجکاو است درمسیرکنجکاوی دام گسترده است

شیطان دور رانزدیک جلوه میدهد آسان راسخت مینماید(نماز خواندن )زشتی هاراتزئین کرده زیبا جلوه می دهد.

تعبیروتفسیر مینماید اگرچیزی راببخشی میگوید چقدر هالو هستی حرف گوش کنی میگویدترسوهستی و.......

اگردقت کنیم می بینیم فضای ذهن ماهم عرصه اندیشه های پاک وهم عرصه فریب ودغلکاری است اگرذهنی سالم واندیشه ای خلاق

داشته باشیم بین انگیزه های دروغی وانگیزه های واقعی تمیزمی دهیم وخودراازشر نفس خلاص می نماییم

بزرگترین نعمت ا«است که انسان وقتی دچار مشکلات می شود رابطه اعمال خودرا باسختی هاجستجوکند وکسب تجربه نماید

رابطه انگیزش هاومشکلات دقیقا رابطه معکوس دارد یعنی هرچه به نتیجه رفتارخویش که مارادچارسختی هاوخطرات می نماید

بیندیشیم وآن هارا جدی بگیریم انگیزش های ماهدایت وکنترل می شوند

حتی نباید بعضی چیزهارا خودمان تجربه کنیم مثلا معتادان درجامعه ومسائلشان بایدمارااز خطرآن برهاند

درپایان دوباره مرور میکنیم علت مشکلات ماهرچه باشد مهم نیست بلکه رفتارماکه باعث بقاءمشکلات می باشدمهم اند

مابایستی به اتکاء اندیشه هاوتجارب جامعه ودورشدن ازآرزهای غیرواقعی وغفلت زدایی وقبول واقعیت خویش

برای رفع مشکلات تلاش کنیم وهمیشه درراه رشد وتعالی باشیم اهد نصراط المستقیم

قدرت شناخت انسان

تجرید وتعمیم ..نیروی شگرف ذهن بشر..فواد

نوشته شده در دوشنبه ششم شهریور 1385 ساعت 21:19 شماره پست: 3

بنام خدا

اگربه خاطرات خود مراجعه کنیم درهرسنی که باشیم

می بینیم شرایط مختلفی راگذرانده ایم گاهی مریض وبیشترسالم 

گاهی خوشحال واوقاتی ناراحت <زمانی اوضاع به کام مابوده وزمانی بدآوردیم >

دوره ای وضع مالی خوبی داشتیم وزمانی درتنگنا بودیم

خلاصه بااینکه انسان درطول زندگی دچار مسائلی شده وگاهی آنهاراحل کرده ویاآنها

رادورزده وعبورکرده است امامجددابازهم وقتی دچارمسئله ای-بیماری-بیکاری-

...............می شوددوباره افکارتندوغلط به اوهجوم می آوردومایوس می شود

جالب اینکه به کسانی متوسل می شود که درحقیقت آنها بسیارازماناتوان ترند

رازاین برخوردهاچیست؟

<نیروی تخیل وویژگیهایش>

شیطان درذهن مالانه داردوهمیشه سعی میکند شرایط موجودرابرای ماابدی ودائم

جلوه دهد مثلا اگرحالمان خوبست به ماالقا میکندکه همیشه سالم وتندرست خواهیم بودومغرورمی شویم وازهیج چیزپرهیزنمی کنیم

موقعی هم که مریض هستیم انگارهمیشگی است ودیگرخوب نمی شویم

اگرفقیرهستیم به ماالقا می کنددزدی کرده اخلاق رارعایت نکنیم

الشیطان یعدکم باالفقر ویامرکم بالفحشاء

اگرثروتمندهستیم به ماالقامی کندبیشتراندوخته کنیم ودچارحرص وخست میشویم

امااگرانسان ازنیروی خیال وحافظه خویش درست استفاده نمایدوبه تجارب خویش ودیگران مراجعه کندنتیجه می گیردودرک می کند که همه شرایط موجود موقتی است وبه سرعت شرایط تغییرمیکند بایدضمن حلم وحفظ خونسردی وآرامش باید

ازهیچ تلاش عقلانی دست برنداشت ولی بایدبدانیم همه شرایط گذراهستند

چیزی راکه مامحکم واستوار می انگاریم شاید بسیار سست ولرزان باشد

درنگاه به حوادث زندگی خودودیگران بابصیرت حکمت هایی رامیابیم که معناو

مفهوم زندگی میباشد



گیاه خواری و کم خوری

نوشته شده در سه شنبه هفتم شهریور 1385 ساعت 13:59 شماره پست: 4

نمی دانم اسم آقای جمشید خدادادی را شنیده اید ایشان نظرات جالبی درباره تغذیه صحیح دارد

مثلا ایشان معتقداست درک صحیح انسان با تغذیه اوارتباط دارد .

از غذاهای پیشنهادی ایشان جوانه ها ( گندم .ماش .عدس) وحبوبات که باآرلمی پخته شود

نوشابه پیشنهادی شربت عسل همراه بالیموترش .شیربادام.................................

نوشابه ها ممنوع . چای وقندوشکر. نوشابه های گازدار .حتی دوغ .

ایشان معتقد است لبنیات بازاری چون از نان خشک میباشد همراه مواد شیمیایی .مصرف نشود

ایشان به سردی وگرمی طب قدیم اعتقاددارد .

نام سایت ایشان طب قرآنی میباشد .لطفا به سایت ایشان سری بزنید

طب قرآنی  . کام

مرور (وبلاگ قبلی که دربلاگفا بود)

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته شده در سه شنبه بیست و چهارم مرداد 1385 ساعت 12:38 شماره پست: 1

مقدمه

چون امکان تحقیق و پژوهش آکادمیک فعلا برایم میسر نیست 

بامید خدا تصمیم گرفتم با افتتاح وبلاگ با دیگران ودوستان آشنای ظاهرا ناآشناگفتگونمایم .  


تعریف             <  انسان  >

درباره انسان مطالب زیادی شنیدیم مثلا انسان حیوانی است ناطق (ارسطو)

اما بنظرمن درواقعیت (عینی )انسان ویژگی خاصی دارد که اوراازسایر موجودات ممتازمیگرداند

وآن ویژگی مغزوقدرت شناخت اومیباشد نیروی تصویرسازی وخیال بافی (تخیل )

انسان بوسیله تخیل میتواند ازمحیط جداشده وبرشرایط غلبه نماید .

به عبارت دیگر اوباتصویرسازی وتخیل می تواند ازشرایط زمان حال خارج شده 

زمان  گذشته را بازسازی وزمان آینده را پیش بینی نماید

به نظر من اندشه وفکر بسیار نیروی تاثیرگزار میباشد

مولانا  درشعر معروفی میسراید:

ای برادر تو همه اندیشه ای          مابقی خوداستخوان وریشه ای

گربود اندیشه ات گل گلشنی        گر  بود  اندیشه  هیمه گلخنی

اندیشه وافکار انسان میتواند سه گونه باشد.

اول اندیشه منفی یاس و ظلمت

دوم اندیشه آینه ای ( مطابق باواقع )نور و ظلمت

سوم اندیشه مثبت وامید نوروعشق وایثار

برای تربیت ورشد اندیشه قدم اول انسان باید تلاش کند منفی نباشد

یعنی سعی کند صفرباشد ( منفی نباشد )

قدم بعد انسان تلاش کند مثبت باشد وهرروز صعود وپروازنماید

درقرآن کریم سوره احزاب آیه

اناعرضناالامانه علی ا لسموات والارض والجبال فابین ان یحملنهاواشفقن منها

وحملها الانسان انه کان ظلوما جهولا

انسان فکر میکند آن چه امانتی بود که آسمانهاوزمین وکوه ها نتوانستند

آن راتحمل نمایندولی انسان حمل نمود وچرا گفته شده او ظلوم است

دربالا گفتیم انسان یا منفی است ویا صفراست ویامثبت است بنظر میرسد

 درواقعیت ها انسان صفرنداریم نقطه صفر برای عبوراست اکثریت از عدل

و تراز (بالانس ) خارج اند یا عاشق وایثارگرند ویا متجاوز  و   تنبل اند!!!!!!

 درهر دوحالت ظلوم است!

وچون هرانسانی درهرسطح از آگاهی ودانش باشد متاثر ازتوهم است

در درجه ای از ظلمت  وجهل   و جهول است



 

نظر دکترعبد الکریم سروش درباره ذهن وفکر

نوشته شده در جمعه بیست و هفتم مرداد 1385 ساعت 13:40 شماره پست: 2

بنام خداوند رحمن ورحیم

دکتر عبدالکریم سروش می گویند انسان بوسیله فکرش هدایت می شود

یعنی واقعیتها در ذهن منعکس میشود و با اهداف و آرمانها ترکیب شده

ونهایتن فکر انسان اورا راهنما است صحیح یا نا صحیح پخته یا ناپخته ....

انسان ازچیزی که فکرکند آلوده وزیان آوراست فرار می کند

 (ممکن است درواقعیت آن چیزبی ضررباشد)

انسان به معامله ای که فکرکند سودآوراست اقدام مینماید (شاید درعمل زیان کند )

انسان با چیری که دشمن بپندارد درگیر می شود

انسان به کاری که فکرمی کند ازاو برمی آید اقدام میکند

انسان اگر فکر کند دراین دنیا خدایی نیست ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰

انسان اگر تصورکند مرگ مثل خواب است اورادوست دارد

انسان اگر فکرکند دیگران (مثلا زنان.مردان .کودکان .خارجیها . غیرهمدینان)

مثل اوهستند باآنان رفتاری دارد که اگرفکرکند دیگران مثل اونیستند متفاوت است

انسان بانیروی خیال برای خویش پیش فرض هایی میسازد

 وباواسطه آنها بامحیط تعامل و عکس العمل دارد.