پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

جهل چیست ؟

نوشته شده در جمعه دهم شهریور 1385 ساعت 5:48 شماره پست: 5

بنام خدا

جهل چیست ؟آیامعنی مفهوم جهل نادانی است؟دانایی چیست ؟فرق دانایی باآگاهی چیست ؟

  نکته ای که درتفکیک شناسایی ها کمک می کند این است که صفت دانایی برای غیرانسان نیز بکاربرده می شود.مثلا اژدهای(مار)حضرت موسی نمودنبرددانایی اصحاب فرعون وموسی میباشد.

یا مثلا می گویند رایانه دانا است یا باخبراست یا اطلاعات دارد حتی بهتر ازانسان پردازش میکندوسریعترجواب میدهد.

 دکتر توشیهیکو ایزوتسومحقق عالیقدر ژا پنی که به شانزده زبان آشنابود درمفهوم جهل تحقیق نموده است

 اومی گویددرادبیات عرب قبل ازاسلام مفهوم جهل دربرابر حلم بود

 یعنی جاهل به کسی گفته میشد که با اندک تحریکی به شدت عکس العمل نشان می داد.مثلا براحتی همه اموالش رامی بخشید.یاجنگ وکشتارمی کرد.

 اگر فیلم های قدیمی قبل از انقلاب رادیده باشید افرادی باشکل خاصی راجاهل محله می نامیدند 

واکثرا یا نوچه اند ویا نوچه دارند.تکبردارندواهل دعوا ومرافه می باشند

 بعبارت دیگر افرادی که عواطف بی نظمی دارند سریع اعتما د می کنند سریع تصمیم می گیرند سریع مایوس می شوند 

سریع به یقین می رسندسریع اظهارعشق می نمایند

 ذهن آنها تیره وهمه چیز را تعبیر وتفسیر می کنند.همیشه خود رابادیگران مقایسه میکنند.

طبق تعریف به افراد فوق جاهل گفته می شود شاید مدرک تحصیلی داشته باشند.

 درمورد آگاهی مطالب بسیاری میتوان گفت که البته با شعری شروع می کنم

 شاعر میگوید آن کس که نداند ونداند که نداند درجهل مرکب ابدالدهر بماند

 یعنی اول مرحله آگاهی آن است که کسی حد وحدود خویش را تشخیص داده قبول کند

درباره اندیشه وخیال

نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم شهریور 1385 ساعت 16:26 شماره پست: 6

بنا م خدا

دربررسی مسائل دوروش موجوداست

1_روش اول: بررسی علت پیدایش هرپدیده

2_روش دوم : علت بقاء ودوام هر پدیده

اگرعلت یخ بستن آب سرماباشد علت بقاء یخ نیز سرما است درصورت گرمای محیط یخ تبدیل به آب می شود

اگرعلت روشن شدن هردستگاه برقی فشار کلیدآست بقاء آن دراینست که ارتباط دستگاه ازبرق قطع نگردد

علت حیات موجودات هرچه باشد دوام حیات تغذیه ومحیط امن ومناسب می باشد.

اگر نیروی خیا ل وتصویرسازی انسان منشاء مادی ویا غیرمادی داشته باشد دوام خیالپردازی به انگیزش ماوابسته است

 

بنظر می رسد انگیزه ها دروجود انسان موجودند ولی سطح انگیزه وهدایت آن به آگاهی ودانش واهداف وآرزوهای مامربوط اند

محرک ها هرچه جذاب ترباشند انگیزش هابیشترمی شوند

محرک هاهرچه سهل الوصول ترباشند انگیزش ها بیشترند

محرک ها هرچه نقدتر باشند باانگیزه ترند (سیلی نقد به از حلوای نسیه )

محرک هاهرچه حاضر باشد درزمان حال باشند جذاب ترند

دراینجا داخل پرانتز کمی ازکارکرد شیطان درافزلیش انگیزه بوسیله دخالت درخیال ما اشاره می نمایم

شیطان نقطه ضعف های مارا می داند وهرچیزی راآرایش می نماید.اوفریبکاراست مثلا به آدم وحوا گفت چنانچه میوه ممنوعه رابخورید

به عمرابدی دست می یابید چون انسان کنجکاو است درمسیرکنجکاوی دام گسترده است

شیطان دور رانزدیک جلوه میدهد آسان راسخت مینماید(نماز خواندن )زشتی هاراتزئین کرده زیبا جلوه می دهد.

تعبیروتفسیر مینماید اگرچیزی راببخشی میگوید چقدر هالو هستی حرف گوش کنی میگویدترسوهستی و.......

اگردقت کنیم می بینیم فضای ذهن ماهم عرصه اندیشه های پاک وهم عرصه فریب ودغلکاری است اگرذهنی سالم واندیشه ای خلاق

داشته باشیم بین انگیزه های دروغی وانگیزه های واقعی تمیزمی دهیم وخودراازشر نفس خلاص می نماییم

بزرگترین نعمت ا«است که انسان وقتی دچار مشکلات می شود رابطه اعمال خودرا باسختی هاجستجوکند وکسب تجربه نماید

رابطه انگیزش هاومشکلات دقیقا رابطه معکوس دارد یعنی هرچه به نتیجه رفتارخویش که مارادچارسختی هاوخطرات می نماید

بیندیشیم وآن هارا جدی بگیریم انگیزش های ماهدایت وکنترل می شوند

حتی نباید بعضی چیزهارا خودمان تجربه کنیم مثلا معتادان درجامعه ومسائلشان بایدمارااز خطرآن برهاند

درپایان دوباره مرور میکنیم علت مشکلات ماهرچه باشد مهم نیست بلکه رفتارماکه باعث بقاءمشکلات می باشدمهم اند

مابایستی به اتکاء اندیشه هاوتجارب جامعه ودورشدن ازآرزهای غیرواقعی وغفلت زدایی وقبول واقعیت خویش

برای رفع مشکلات تلاش کنیم وهمیشه درراه رشد وتعالی باشیم اهد نصراط المستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.