پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

آیا تغییرات نهائی ( تغییرات بی برگشت ) و دائمی داریم؟

دانشمندان جامعه شناس توجه نمودند که تغییرات انسانی نهایتن انضمامی است 


و در ماهیت انسان تغییری اساسی نخواهد گزارد و چنانچه ورق برگردد انسان نیز همان هست


یعنی رشد اخلاقی و علمی یک جامعه تثبیت شدنی نیست و اگر مراقبت نباشد برگشتنی است


اگر بخواهیم به اصل فلسفی توجه کنیم خالق ما خواسته است ما دائم در گذار باشیم و تلاشگر


از قدیم می گفتند ابتدای ازدواج خانم ها بخشی از اخلاق خود را بروز نمی دهند تا بچه دار شوند


به قول امروزی ها کارمند رسمی شوند و  دیگر ماندن و بقاء رابطه آنها ضروری شود


من اخیرا توجه کردم که ماهیت قدرت های مادی در قانون فوق قابل توجه است 


یعنی افراد می خواهند دارای ثروت و مالکیت شوند تا صاحب نفوذ شوند


اما خاصیت معرفت و معنویت در آن است که انسان همیشه آماده است از صفر شروع کند


همیشه حاضر است از نو یاد بگیرد و  از دست دادن هرچیزی را خطر و پایان کار نمیداند


انسان طالب قرار و شجره الخلد است ( هل ادلک شجره الخلد و ملک لایبلی-سوره طه)


اما بهترین انتخاب این است که از خواستن حکومت دائمی و باقی نجات پیدا کنیم


اگر چه خواستن دولت و مقام باقی به نام دولت امام زمان باشد


گویند بودا شاهزاده بود ودارای ثروت و مکنت   ولی او همه چیز را رها کرد تا آزاد شود


غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است




ایده (عدم خشونت) . عدالت . حقیقت پرستی

کدام ارزش قرآنی سر سلسله دار است


انسان در ساحت ذهن و نظر به دنبال حقیقت گرایی است


اگر چه حقیقت برای او زیانبار باشد ( شاید حقیقت تلخ است نتیجه همین رویکرد باشد)


انسان در ساحت عمل  به دنبال عدالت است


راست بگوی اگر چه ظاهرا به زیان تو باشد


انسان در ساحت احساسات  و قلب به دنبال عدم خشونت است


چه بسا چیزی را دوست ندارید( جنگ و جهاد) و  برای شما خیر است


 چه بسا چیزی را دوست دارید و آن برایتان شر است ( پول و قدرت )


پس می توان گفت انسان در سه ساحت خوب است شناخته شود


قرآن کریم در سه آیه انسان ها را مورد ارزیابی قرار می دهد


اول  -  هل یستوی الذین  یعلمون والذین لا یعلمون


آیا کسانی که علم و معرفت دارند با کسانی که دانش خویش را بکار نمی برند مسویند


دوم  - فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما


انسانهای دلاور و فداکار بالاتر از انسان های تنبل و برده صفت اند



سوم - ان اکرمکم عندالله  اتقیکم


تقوی داشتن ترمز در روابط انسانی و اجتماعی است


تقوی از منشاء قلب پاک  و مجاهدت برای عمل صالح و دریافت علم برای دریافت حقیقت


تقوی برای مجاهدت  و تقوی برای دریافت علم 


مجاهدت برای تقوی  و معرفت و جستجوی حکمت و علم برای تقوی


بالاترین ارزش ها تقوی است


کسی که عاقبت اندیش است ( دارای تقوی است ) و بالاخره هم یوقنون


ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین


الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوه


والذین یومنون بما انزل الیهم و ما انزل من قبلهم


ومما رزقناهم  ینفقون ( سوره بقره)


انسانهای بخیل و دارای وسواس  تقوی ندارند


انسان های ترسو  و فراری از دیگران تقوی ندارند


انسان های راستگو  و با صداقت  وفادار و امین  تقوی دارند




روابط انسانی دوطرفه است و محتوی مساوات و استقلال است

اگر درروابط موجودات دقت کنیم می بینیم روابط موجوداتی تاثیر پذیری است


و سلطه مو جوداتی روابط یکطرفه و مسلط طلب می کنند


در روابط انسانی بایستی حفظ استقلال کرد و فنا در دیگران نشد


خدا در ذات ما  انسانها  ذره ای نورانی قرار داده است که اول باید آنرا کشف کنیم دوم فعال کنیم


ما بیشتر تلاش کنیم ببینیم در موجودات پیرامون چه صفتی موجود است که منحصر به فرد است


حتی در انسان ها و دوستان و برادر وخواهر خویش جستجو کنیم چه صفتی شخصی دارند


بهتر است در بزرگترین اشخاص به صفات خاص آنان توجه کنیم


حتی در انبیاء و اولیا  کشف کنیم چه صفت ویژه ای داشتند


در خدای بزرگ جستجو کنیم و اسماء خاص او را کشف کنیم


خداوند صمد است  الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد


حقوق انسانی یا حقوق طبیعی

یادم است دکتر علی شریعتی مطلبی دارد که تفاوت ابوذر غفاری و روحانیون متشرع را می گوید


وبر اساس آن اسلام را دوگونه تقسیم بندی می کند


اسلام انقلابی  و اسلام طالبانی


اسلام طالقانی و اسلام حوزه ای


اسلام عدالت  و اسلام سرمایه داری


اسلام مجاهدین ازجنس ناس  اسلام قاعدین قدرت طلب


اسلام حقوق انسان  و اسلام موید  برده داری


اسلام حقوق زنان  و مساوات با انسان حقوق ولایتی و تشکیلات


امروز نیز ما بایستی تفکیک کنیم پیرو کدام اسلام هستیم


اسلام مالکیت مطلقه یا اسلام حقوق انسانی


انسان برای اسلام یا   اسلام برای مسلمانان


اسلام برای نورانیت یا اسلام و تعبد کور کو رانه


اسلام به رسمیت دادن تبعیض یا اسلام پاک کننده تبعیض و کنار گزاردن ظلم


اسلام برابری ملت ها یا اسلام برتری قوم ها و فرقه ها


اسلام حقیقت ها   یا اسلام اعتباریات


اسلام حال ها یا اسلام قال ها


اسلام عرفا    یا اسلام  هویت ها