پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

پستانداران معجزه خلقت و پیام معنوی

درجریان مطالعات انسان درباره وجود خدا و نظم آفرینش مطالب بسیار است


اما نکته ای که  تحسین برانگیز است وجود شیر در  مادر پستانداران است


تصور کنید کودکی که با هزار زحمت و طرح و برنامه خلق شده و بدنیا آمده


اگر شیر مادر نبود چگونه بایستی تغذیه می شد و چگونه ارگانیزم آن رشد و تکامل داشت


در باره مطالعات انسانی و خودشناسی توجه کردم که بزرگان مانند مولوی و حافظ و.....


و فروید  کارن هورنای  پورفسور یونگ  و آقای محمد جعفر مصفا حرف های خوب و کافی زده اند


اما به نظر می رسد حرف های آنان مانند چلو کباب است که برای ما بچه ها مفید نیست


ما به شیر نیازمندیم و از استفاده چلوکباب معذور و ناتوانیم


البته این مشکل از قدیم بوده است و در قران کریم نیز خداوند به مثل ها و الگوها پرداخته است


تا بشر بتواند مطالب سنگین را دریافت کند


خداوند می فرماید اگر این خلقت چند خالق داشت در آن اختلاف می دیدید


و چون مخلوقات در کمال هماهنگی هستند ( شیر برای کودکان ) پس خالق یکی است


حالا من تصمیم دارم که برای مطالب سخت عرفانی نکات ساده ای جستجو کنم و بنویسم




راز هم آغوشی ظلمت و نور

بسم الله الرحمن الرحیم


قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق و من شر غاسق اذا وقب  و من شر النفاثات فی العقد


ومن شر حاسد اذا حسد  صدق الله العلی العظیم


دوست و آشنایی دارم که در خصوصیات و رفتار هایش مشکلاتی دیدم و از او دوری کردم


اتفاقا در شرایطی که پیش آمده بود او پیشقدم شد و به کمک من آمد


افرادی را در جامعه می بینیم که مزاحم دیگران هستند ولی گاهی آنان را یاری می کنند


پیش خود می گوئیم اگر فلانی ما را اذیت کرد ولی در فلان حادثه دست ما را گرفت


به نظر می رسد در این مسئله که موجودات عالم گاهی به ما زیان می رسانند وگاهی سود


حکمتی از طرف باریتعالی می باشد خیر و شر در عالم هم آغوش هستند


و ما باید رابطه خود را با دیگران حفظ کنیم و از شر آنها دوری جو ئیم


قطع مطلق رابطه  اشتباه می باشد وما را دچار مشکلات بیشتر می نماید


نفس انسان  برای او خواص بسیار دارد چه قوه غضبیه و چه قوه شهویه


اما انسان باید با شناخت سازو کارهای فیزیولوژیک از فشارهای آمرانه نفس دوری کند


پندار ها و ذهن متوهم  چنانچه کنترل نشود در انسان نقش ابلیس را دارند


گناه و توبه راز این زندگی و خلقت شیطان حکمت زندگی ما است


خداوند هم خلق الموت و الحیوه را به خود نسبت می دهد


و هم جعل الظلمات و النور   را


خلاصه زندگی درست     بصیرت و تقوی می خواهد


اگر ظلمت آن سراسری شود صد چندان عذاب آفرین است


قل اعوذ برب الفلق


ومن شر غاسق اذا وقب



همه حوادث زندگی در ما هم ترس می آفرینند  و هم امید


زندگی تراژدی عجیبی است


دراماتیک و داستانوار




مدیریت انسان ها و اطرافیان ؟ خوب یا غیر قابل قبول است

اگر توجه کنیم در پیرامون ما افرادی هستند که غیر مستقیم می خواهند بر تصمیم گیری ها 


و رفتار های ما اثر بگذارند و به قول معروف ما را مدیریت کنند


بعضی پدر و مادر ها  و افرادی که خود را قیم دیگران می دانند اینطور رفتار دارند


عده ای پا را فراتر از آن گذاشته و با کسب اطلاعات ( فضولی ) داخل مسائل مالی و شخصی 


دیگران می شوند و از آنها توقعات بی جا دارند  یا با رفتارشان دیگران را مانند زیر دست می بینند


در مقابل افرادی هستند بسیار حساس و  متاثر از گروه نامبرده


آنان بسیار عکس العملی برخورد کرده و با پیشنهاد های دیگران تند برخورد می کنند


دوستی می گفت تصمیم داشتم برای خودم چیزی بخرم ولی تا فرد همراهم از من خواست


که چیزی بخرم شدیدا مخالفت کردم 


رفتار درست این است که عکس العملی کاری را انجام ندهیم چنانچه منافع ما اقتضا می کند


یا خودمان مایل به کاری هستیم اگر دیگران فضولتا هم با ما تعامل کنند ما راه خود را برویم


هم دفاع عکس العملی و عصبی نشانه آن است که ما شخصیت مستقلی نداریم


هم انجام رهنمود های دیگران ما را در حاشیه آنان قرار می دهد


شناخت کافی انسان از امور پشتوانه تصمیمات و اراده های ما است