پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

درباره زیبایی

معمولا مفاهیم  دوگونه هستند مفاهیم واقعی یعنی مفاهیمی که برای موجودات خارج ازتن و خارج از ذهن اعتبار شده اند مثل همه اسم های ذات.

ولی گاهی مفاهیم برای وجود های ذهنی و وجود های معنایی و معنوی اعتبار می شوند مثل مفهوم بد و خوب و مفاهیم مطلق مثل شخصیت پردازی های مثالی  که توسط شعرا درک و تعرریف می شوند.

زیبایی مفهوم دوگانه ای است هم مفهوم سابجکتیو و ذهن بیننده است هم مفهوم ابجکتیو و وحود خارجی و وجود عینی است.

عبارت بسیار جالبی که گفتند . گاهی زیبایی دیده میشود یعنی با حس بینایی انسان وگاهی زیبایی با قوه تخیل تشخیص داده می شود و گاهی زیبایی درک میشود با مرکز تعقل  انسان که در قرآن قلب گفته میشود.

در روز عاشورا حضرت زینب (س) در مجلس یزید گفت من امروز در کربلا جز زیبایی چیزی ندیدم. خودتان تصور کنید چگونه تمام آن سبعیت ها و بی رحمی ها را زیبا دیده است چون منشا تمام فداکاری ها و تجلی عشق اصحاب امام حسین (ع) و تجلی ادب و کمال ابوالفضل العباس بوده است.

زیبایی های مادی را خودتان داوری کنید. زیبایی پدر و  مادر و روابط انسانی و روابط عادلانه اجتماعی  همه آدم ها باهم نیز داستان شگفتی دارند.

زشتی ظلم و زیبایی عدالت هم ماجرای واضح کسی که ذره ای از انسانیت بو برده است .

امروز در دنیا همه وجدان های آگاه به خیابان ها آمدند و حمایت خود را از مظلومین مورد تجاوز مخصوصا خانواده های غیر نظامی در جنگ ها اعلان کردند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.