پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

خدای متشخص و خدای غیرمتشخص

در پی تکفیر همه معتقدین به خدای غیر متشخص  استاد  حجت الله نیکویی   در (سایت فرهنگی نیلوفر)  اعم از روشنفکران  و  معتقدان به خدای  غیر متشخص اینجانب (عباس تسویری ) نظر خویش را اعلام میدارم تا حجتی باشد بر اینکه  گاهی انسان  حرف حق را از هر کسی  باید دریافت کند.

لازم است مقدمه ای برایتان بنویسم تا فرض دنیا های موازی را اثبات کنم.

اگر ما عکس خودمان را  خودمان  تلقی کنیم  یعنی  در عالم دو ضلعی که فقط  طول و عرض موجود است هستیم  و در صفحه قرار دارد ما وجود در صفحه خواهیم داشت  . اگر مجسمه ای از ما بسازند  ما در عالم سه بعدی طول و عرض و ارتفاع وجود داریم . چون ما حجم هم داریم .

حال اگر ما خودمان را علاوه بر جسم  دارای حیات فرض کنیم  در عالم وجود طبیعی  (عالم طبیعت ) حاضر هستیم.

 اگر انسان برای خود شعور خاصی قائل باشد (خود آگاهی ) پس در دنیای  خاصی ( با ویژگیهای  خاص ) حاضر است. مثلا عالم لاهوت و جبروت  که ارواح و ملئکه مقرب  در آن هستند و   ویژگی تجرد و ....  دارند.

به نظر من خدای مهربان که دارای صد نام ویژه در قرآن مجید است   ( هزار نام دعای جوشن کبیر) در عالم خاصی حضوردارد که برای ما قابل تصور هم نیست ولی  آن عالم که اشراف بر عالم  (ماده و مجردو...) دارد به هر صورت  سبب متشخص شدن خدای قرآن میشود البته نه خدای متشخص  انسان وار.............

به آیه زیر توجه کنید که خداوند قرآن به رسول الله  (محمد ابن عبدالله) می فرماید:

واذا سئلک عبادی عنی ف انی قریب  اجیب دعوه الداع  اذا دعان  فالیستیجیبوالی  و الیومنوابی لعلهم یرشدون      2/186سوره بقره

راست گفت خدای بزرگ و مهربان

اگر بندگان من از من سوال کنند  یعنی از نوع وجود من   یا  ارتباط با من  به آنها بگو من به آنها از رگ گردنشان نزدیک ترم هرگاه آنان بخواهند  آنان را اجابت می نمایم وسبب تقویت ایمانشان می شوم وآنان را رشد می دهم صدق الله العلی العظیم .

ما نمی دانیم کیفیت  ارتباط دنیای ما با خداوند چگونه  است آیا از طریق روح است ؟( او فرموده در خلقت انسان از روح خویش در او دمیده ام ) ولی به هر حال به خاطر غلبه و اشراف خدای متعال بر همه عوالم  ( قابل تصور و غیر قابل تصور  )  او به من نزدیک است خدا به همه نزدیک است و این تلقی از عالم الهی  براساس درک دنیا های موازی در فیزیک جدید است.


دکترکریم رستگار دو برنامه تلویزیونی دارد به نام   ( روح ) و  ( جهان آخرت )  (حدود چهار ساعت )  که منشا  الهام این  نظر برای من بوده است. البته نظر خود ایشان را در باره خدای متشخص  و غیر متشخص نمی دانم .


بشر امروز تلاش می کند تا دنیا را بشناسد و اعتقاداتش را  همرنگ  علم و ..........قرار دهد و این هیچ مغایرتی با  اعتقاد به انبیا ء وخدای قرآن  ندارد.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.