پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

ازخودبیگانگی چیست

 

اسماءچیست ؟


بسم الله الرحمن الرحیم

در سوره بقره قرآن مجید آمده است:

واذقال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه .قالو اتجعل فیها من یفسد فیهاویسفک الدماء

ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم مالاتعلمون

هنگامیکه خداوند به ملایکه فرمود می خواهم درکره زمین موجودجدیدی بنام آدم قراربدهم

ملایکه گفتند موجود(انسان) خلیفه (باقدرت اراده )فساد وخونریزی مینماید.ماتراتسبیح وتقدیس میکنیم

خداوند فرمود من چیزی را می دانم که شمانمی دانیدما درفارسی اسم داریم صفت داریم حرف داریم فعل داریم

فعل دارای زمان می باشد

حرف معنی ندارد

صفت توصیف اسم است

اسم دوگونه می باشد .اسمی که مانند کد فقط دلالت بر شئ واقعی دارد

اسم معنی که اعتبار ذهن می باشد.و برهرچیزی دلالت دارد

اسم بامعنی یعنی دلالت بررابطه ای دارد مانند پدر

مادر برادر خواهرهمسر دختر پسر فرزند عمو دایی خاله عمه ارباب رعیت

مولی بنده رئیس کارمند رهبر مرید امام ماموم معلم شاگرد

اسم هایی که برای درک نیازمند ذهن وتلاش ذهن می باشد برای موجوداتی که ذهن ندارند

قابل درک نیست

ذهن انسان میتواند مفهوم کلی بسازد ولی حیوان نمی تواند.به آزمایش زیرتوجه کنید

درکتاب شناخت به زبان ساده می نویسد میمونی موردآزمایش قرارگرفت دراتاقی بشکه آبی

قراردادندودرب ساده ای روی آن قراردادند میمون بایک بازتاب شرطی به سراغ بشکه می رفت

وازآن آب می نوشید بعدازمدتی اورادرقایقی قراردادند وبشکه راگوشه آن قراردادند .میمون با

اینکه درقایق درمحاصره آب بود ولی باز بوسیله سیستم شرطی برای خوردن آب به بشکه مراجعه

می نمود مغز او نتوانسته بود ازآب وخواص آن مفهوم کلی بسازد وآب را درهرصورت بشناسد

مغزانسان مفهوم سازی میکند و خود کشف خواص کرده وروابط را جستجو می نماید

بینش برتر از دانش (روشنی ذهن برتراز حافظه )

نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم شهریور 1385 ساعت 13:31 شماره پست: 9

 

دانش چیست ؟‌‌‌  بینش چیست ؟

شما اگرمنزل دوستی بخواهید بروید نیازمند آدرس می‌باشید

اگرآدرس اوراداشته باشید.(دانش )می توانیدنزداوبروید.شایداوراببینید

اگربینش داشته باشید.(درک عمیق وتجربه )قبلا بوسیله ای بااوهماهنگ می کنید

تااوراببینید شاید درآن زمانی که شماتمایل دارید اوآمادگی ندارد یاباکسی قراردارد

یا.......................................................................................

پس بینش نتیجه تجارب ماواندوخته تجارب دیگران است.

مثلا‌بعضی فکرمی کنند برای خریدن چیزی فقط به پول نیازدارند

اماتجربه نشان داده است که درابتیاع بایدموضوع خریدرابررسی کرد

قیمت هاراجویاشد کیفیت رادید امکان انصراف وعودت راسنجید یاامکان

انتقال وفروش آنرابررسی کرد............................................

پس انسان هم به دانش نیاز دارد هم به تجارب عملی

مثلا رانندگی یاشنا دانش مختصری می خواهد بیشتربایستی تمرین وتجربه داشت

ضرب المثلی است چیزی راکه پیردرخشت خام میبیند جوان درآینه نمی بیند؟

احتمالا پیربیش ازدانش بینش دارد

مثلا گفته میشود به جای اینکه علت پیدایش حوادث راجویا شویم علت بقاءودوام موجودات رابیابیم

درروانشناسی بسیاربینش فوق ثمرات مفیدی داشت .

مثلا انسانی بسیاراحساس کوچکی می کند یاترسواست یاخجالتی است یابی بازده است به جای اینکه

طبق نظر فرویدبه علت های ایجادمشکل رجوع کنیم وخودراازمسئله دورکنیم

علت های دوام مشکلات روانی رابیابیم .عبارتی است :

میگویند چوان می ترسدفرارمیکند عده ای گفتند چون فرارمی کند می ترسد

پس ضمن کسب دانستنیهای کاربردی  بایستی کسب بینش کرد

مانند آینه باشید درانعکاس دقیق به محض قطع ارتباط فراموشی تصویر

چند اصل مهم اجتماعی اخلاقی فرادینی

نوشته شده در جمعه بیست و چهارم شهریور 1385 ساعت 15:30 شماره پست: 10

بنام خدا

۱-احترام والدین (نیکی به پدرومادر)

۲-ادای امانت

۳- وفای به عهد

۴-دروغ نگفتن

خداوند بخشنده مهربان

نوشته شده در یکشنبه بیست و ششم شهریور 1385 ساعت 10:18 شماره پست: 11

گفته اند خداوند بزرگ هزارنام دارد .

ازهرکه سوال کنید بالاترین  نام خداوند چیست خواهد گفت رحمن و رحیمDescription: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

اینجانب از زاویه دیگر می خواهم بزرگترین فعل  خداوند منان رابگویم Description: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

بنظرم اینکه خداوند به ما قول داده که رحمت داشته باشد وهرگز ظلمی نکندبالاترین مقام است.Description: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

چندبار درقرآن کریم فرموده است:      کتب علی نفسه الرحمهDescription: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

یعنی خدا می فرمایدبرخودم فرض وواجب کردم که رحمن ورحیم باشم .Description: http://blogfa.com/images/smileys/24.gif

خداوندا مارا کمک کن تااین نکته رادریابیمDescription: http://blogfa.com/images/smileys/26.gif

 

حدیث امامان معصوم

نوشته شده در چهارشنبه بیست و نهم شهریور 1385 ساعت 6:22 شماره پست: 12

بنام خدا

من عرف نفسه  فقد  عرف ربه

کسی که خودراشناخت پروردگار خویش راخواهدشناخت

منظور از ( خود )  چیست ؟

آیا منظورازخود خلقت انسان است ؟

آیا منظور ویژگی خاص انسان است ؟ذهن ورابطه روح انسان با جسم است؟

میدانیم روح انسان امری غیرمادی می باشد.

چگونه وجودی غیرمادی با ارگانیزم ما ارتباط برقرار می نماید؟

یاباید روح نزول پیداکند .(تنزل المائکه والروح )

یاباید ذهن گسترش پیداکرده وتزکیه شود  (رب الشرح لی صدری ویسرلی امری )

ذهن ما بایستی سالم و تحت کنترل عقل باشد.

ضبط خیال وکنترل خیال فقط ازطریق شناخت وتمرین میسراست

ماه رمضان نزدیک است .آیا روزه گرفتن برای تزکیه ورشد ذهن نیست ؟

تغذیه سالم وخواب مناسب چه ارتباطی با ذهن فعال وشاداب دارد؟

قدر خویش رابشناسیم

نوشته شده در پنجشنبه سی ام شهریور 1385 ساعت 9:53 شماره پست: 13

بنام خدا

ازخودبیگانگی چیست؟

انسان اگر خودرا‌ ‌‌‌نشناسد ‌و قدرخویش رانداندخودش نیزبرای اوبیگانه است.

منظور ازشناختن اطلاعات شناسنامه ای نیست بلکه درک دقیق موقعیت واهمیت

وتوانایی ها‌خویش است

اگر کسی تمام شعرهای شاعری‌ راحفظ باشداو درباره‌شاعرمطالب مختلفی بداند

اما چون حال شاعررا حس نکند به اعماق شعرهای او پی نمی برد.

شخص دیگری شاید فقط بیتی ازاشعار شاعرنامبرده رابخواند بخاطر اشتراک احساس

دقیقا به عمق شعراوپی میبرد.

انسان فقط به شباهت های ظاهری نبایداکتفا کند شایدتنها موجودی که به ظاهرشبیه هم

هستنداماافرادآن گاهی ازمنهای بینهایت الی مثبت بینهایت ازهم دورند.انسان است.

افراد باید بالقوه باهم اشتراکاتی داشته باشند.تابتوانند باهم ارتباط بارورداشته باشند.

مثلی است میگویند یک شمع روشن میتواندهزاران شمع دیگر راروشن کند

آیا شمع روشن میتواندآهن را یا خاک راروشن کند؟

پس خودشناسی به معنی آن است که انسان واقعیت های وجود خویش رادرک کند

اوبایستی درک کندجانشین خدادرزمین است.خلیفه الهی است .

عالم مادی بواسطه انسان باعالم مجرد (بالا) درارتباط است .

خداونددرقرآن عالم غیب و عالم شهادت تقسیم بندی مینماید.

انسان باایمان به غیب ودرک غیب بواسطه ذهن خویش باهمه عالم درارتباط است

حال اگر انسان به مادیات اکتفا کند ودنیاراانتخاب کند.آیابه خویش ظلم نکرده است؟

درقرآن کریم بارها می فرماید شما وقتی ظلم کنید اول به خویش ظلم کرده اید

اگرما قدرواقعی خویش راندانیم طوری رفتارمی کنیم که به کمال نمی رسیم

درمعنی  (قدر ) کمی مکث می کنیم :

مامیدانیم نورآفتاب خیلی مفیداست یاهوای تمیز خیلی مفیداست یعنی قدردارند

اماظاهرا رایگان ومجانی اند وقیمت ندارند.مثلاکتاب قرآن بسیارباقدراست

اماانسان به قیمت هزارتومان میتواند تهیه کند.برعکس کتابی شایدمبتذل باشد

امابسیارگران بفروشند.چون قیمت براساس عرضه وتقاضاتعیین میشود

اما بسیارچیزهای گرانقدر که به فراموشی سپرده شده اند

اگرجوانی به ماهیت وقدر خویش توجه نکند اوبه بازار ( مد )به پردازد قطعازیان می نماید.

درپایان دوباره درخواست می کنم به معنی عمیق خودشناسی وازخودبیگانگی فکرکنیم

تادوباره مطلب راشرح کنیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.