پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

درباره قرائتی از ولایت

دوستی شهرستانی (آذربایجان) داشتم وقتی پدرش فوت شد باهم صحبتی داشتیم اوگفت

وقتی پدرم از دنیا رفت چند برادر وخواهر کوچک داشتم طبق رسم ما همه اموال پدر در ید من 

قرار گرفت  و مطابق آن تمام مسوولیت هایش نیز به من منتقل شد چقدر برای خانواده ام زحمت 

کشیدم والان با اینکه چهل سال دارم هنوز ازدواج ننمودم

به عبارت دیگر قبلا پدر ولی خانواده بود و  بعد پسر بزرگ ولی خانواده شد بچه ها را بزرگ کرد 

دختر ها را به خانه بخت فرستاد و  مادر هم چنان در نزد او بود این یک معنی ولایت است

یعنی  ولی آقا و صاحب اختیار دیگران و از طرفی مسوول و هدایت دهنده آنان است


باز فردی دیگر که حدود سی سال دارد و با او صحبت ازدواج را داشتم می گفت در ایران

به معنی دقیق ولایت شوهر بر همسر اجرا نمی شود ومن تصمیم دارم زنی اختیار کنم که 

این مفهوم را بپذیرد و تسلیم و تابع من باشد  (این هم یک معنی ولایت )


راستی  ولایت به چه معنی است ؟ آیا به معنی  صاحب  و اختیار دار است ؟


قبلا  که برده داری بود مولی  و  غلام بدین صورت بود که غلام برای مولی کار می کرد و

او نیز مخارج غلام را می پرداخت و گاهی کنیزی را به او می بخشید

حتما بچه های آنان  نیز  اتوماتیک  به ارباب  و  مولی  تعلق داشت


امروز عده ای به عنوان پیش فرض می پذیرند که جامعه صاحبی دارد

و  افراد باید تحت سرپرستی و هدایت آنان باشند؟ تاچقدر  مقبول است نمی دانم

اما  مولانا  شعری دارد می گوید

کیست  مولا  آنکه  آزادت کند   ...............

پس  پیش فر ض  فوق  را می پذیرد ولی می گوید تو با انتخاب خود افسار را به مولی می دهی

و از مشقت  مسوولیت ها  رهایی می یابی؟


این آزادی یعنی فرار از مسولیت

به قول اریک فروم 


گریز از آزادی واقعی 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.